Wtryskiwacze – kilka przydatnych informacji

Wtryskiwacze – kilka przydatnych informacji

Układ wtryskowy to jeden z najbardziej kluczowych komponentów silnika dieslowego. Odpowiada za prawidłowy przepływ paliwa do komory spalania w odpowiednich ilościach. Poprawnie działający wtryskiwacz utrzymuje emisję spalin na bezpiecznym poziomie, zapewnia możliwie niskie spalanie i wysoką moc. Wszelkie oznaki wskazujące na awarię któregoś z wtrysków stanowią przeciwieństwo powyższego.

Kiedy naprawić pompę wtryskową?

Naprawa samochoduZatem silnik z uszkodzonym układem wtryskowym może pracować nierówno na zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach. Spalanie niepokojąco wzrasta przy jednoczesnym spadku mocy. Bywa i tak, że auta w ogóle nie jesteśmy w stanie uruchomić, a jeśli nam się to uda, silnik może wydawać niepokojące dźwięki przypominające stukot. Wtryskiwacz jest powiązany z komputerem pokładowym silnika, który oblicza, ile oleju napędowego należy dostarczyć do komory. Jeśli wtryski działają niepoprawnie, sterownik również zaczyna szwankować i błędnie określa niezbędne dawki paliwa. To z kolei skutkuje tym, że może transportować do cylindrów dużo więcej płynu niż trzeba. W efekcie otwory, którymi wędruje paliwo zapychają się, a ściany pompy wtryskowej brudzą się od nadmiernej ilości oleju. Niesprawny wtrysk staje się więc przyczyną wielu groźnych problemów.

Warsztat samochodowyJeśli będziemy bagatelizować oznaki wskazujące na awarię, w najlepszym wypadku będziemy zmuszeni poddać wtryskiwacz regeneracji. Wielu uznanych fachowców oferuje usługę, jaką jest naprawa pomp wtryskowych Stanadyne, ale i nie tylko. Doświadczony specjalista będzie w stanie przywrócić do działania urządzenia wtryskowe różnych producentów. Jeśli jednak nie da się uratować naszego wtryskiwacza lub usługa nie będzie opłacalna, wówczas będziemy musieli zainwestować w nowy, którego koszt sięga nawet kilku tysięcy złotych, lub tańszy używany. Ten drugi wariant nie daje jednak gwarancji, że wtrysk będzie działał poprawnie. Bardzo często używane komponenty tego typu pochodzą z aut zezłomowanych i żaden mechanik nie będzie w stanie nas zapewnić, że wtryskiwacz z drugiej ręki będzie działał poprawnie. Powinniśmy więc dołożyć wszelkich starań, by używane przez nas wtryski zachować w jak najlepszym stanie. Właściwe dbanie o te komponenty opóźnią konieczność wymiany lub naprawy. Jak to zrobić? Inwestując w paliwo lepszej jakości. Tańsze często bywa zanieczyszczone, ma gorsze właściwości smarne i skład biochemiczny, co prowadzi do zatarcia wtrysków paliwa i zapchania końcówek. Warto też dolewać paliwo częściej i nie czekać, aż zapali się kontrolka. Pusty bak lub jazda na oparach prowadzi do zapowietrzenia układu wtryskowego.

Pamiętając o kilku ważnych kwestiach związanych z prawidłową eksploatacją wtrysków, będziemy w stanie przebyć nawet do 120 tysięcy kilometrów bez ich wymiany czy naprawy. Nie bagatelizujmy więc żadnych niepokojących oznak wskazujących na ich usterkę i dbajmy o jakość paliwa.